I-OL.nl | forum » Algemeen

mening gevraagd (1): startvolgorde

(8 posts)
  • 11 maanden gestart door sadie
  • Laatste reactie van frank
  • poll: Gwesnte vorm samenstellen startlijst
    Huidig : (3 votes)
    27 %
    Zoals in 2008 en eerder (snelste start als laatste) : (1 votes)
    9 %
    Volgens loting : (7 votes)
    64 %
  1. sadie
    Lid

Zoals op de prijsuitreiking van de NK Lang beloofd hier een vraag om jullie mening namens de wedstrijdcommissie. Afgelopen jaar hebben we in tegenstelling tot de jaren ervoor de startvolgorde anders gedaan dan bij grote IOF wedstrijden gebruikelijk is. Daar start namelijk in principe de langzaamste eerst (vaak obv kwalificatie) en de snelste laatst. Met in het achterhoofd dat de verschillen in Nederland onderling wat groter zijn dan internationaal en er minder lopers zijn hebben we het dit jaar andersom gedaan: de snelste eerst (obv uitslagen van zelfde NK van jaar eerder voor zover beschikbaar)en dan eindigend met de langzaamste, met het doel iedereen zoveel mogelijk een individuele wedstrijd te gunnen. Nadeel hiervan is dat het obv NK van vorig jaar is, dus dat sommigen misschien toen niet meededen en eigenlijk sneller zijn, of in een andere categorie vallen nu.

Vraag is dus als volgt: houden we het zo, doen we het zoals 2008 en eerder dat de snelste als laatst moet of zullen we er gewoon een loterij van maken en iedereen door elkaar laten starten. De tijden tussen de starts onderling hebben we overigens ook iets verruimd, iets lastiger voor de organisatoren maar wel meer individueel lopen, bij evt opmerkingen hierover ook graag jullie commentaar. Niels-Peter voegt als het goed is nog een Poll toe. Bedankt alvast voor jullie reactie!

Geplaatst 11 maanden geleden #
  2. Poll toegevoegd, iedereen kan 1 maal stemmen.

3. Koen
    Moderator

Ik moet zeggen dat het me niet heel veel uitmaakt, maar als ik kan kiezen dan toch loting. Dat is uiteindelijk het eerlijkst. 2e keus zou zijn om de beteren later te starten, zo houdt je wel de spanning erin.

4. Christa
    Lid

Ik heb geaarzeld maar toch voor loting gekozen. In elk geval zou ik er niet voor kiezen de snelste het laatst te laten starten. Dan krijg je zo'n inhaalrace. Heel plezierig vind ik dat er met een ruime interval gestart wordt.

5. clemens
    Lid

Ik zeg in 1e instantie loting waarbij het streven moet zijn een voor zover mogelijk ruime startinterval te hanteren. Belangrijk in onze mooie sport is natuurlijk dat je het alleen doet. Startintervallen en baanleggingstechnische oplossingen (zoals vlinders) zijn er om dit te bewerkstelligen en om volgen (internationaal gezien bijna ieder jaar wel een discussiepunt tijdens een groot kampioenschap) zoveel mogelijk te voorkomen.
    Onze NK's zijn niet te vergelijken met internationale kampioenschappen (WK's, EK's etc) die meestal beginnen met een kwalificatie m.b.v. de startvolgorde voor de finale wordt bepaald. Hoe en wie bepaalt in NL dan de startvolgorde voor een NK als we dit op basis van de snelste willen doen? Stand van de competitie geeft niet voldoende houvast. Uiteraard weten we over het algemeen wel wat ongeveer de krachtverdeling is maar ongeveer is niet voldoende. Bijv. hoe bepaal je wie eerder moet starten; Koen of Wouter? Op basis waarvan? Of om het op mezelf te betrekken, als ik niet onder het mes had gemoeten (of gemogen kan ik beter zeggen:) ) was ik ook gestart. Waar had de wedstrijdcommissie mij neergezet? Op basis van nationale resultaten dit jaar achter Koen en Wouter?
    Nee, ik denk dat deze methode te subjectief is en teveel ruimte tot discussie laat. Meest eerlijk is m.i. dus een loting en het streven een ruime interval te hanteren. Bij teveel inschrijvingen en dus te lange startlijst moeten er baanleggingstechnische oplossingen worden gebruikt. Maar goed voordat we over te lange startlijsten praten moet er eerst een trendbreuk plaatsvinden....

6. sadie
    Lid

op dit moment baseer ik het op de resultaten van afgelopen NK Lang maar zoals al eerder gezegd klopt dat ook van geen kant, maar ja je moet je ergens aan vasthouden. We wachten de poll even af maar denk dat volgend jaar de startlijst in een vergiet gaat ontstaan...

7. joke
    Lid

Ik vond de ruime startinterval van 4 minuten erg prettig, houden zo met NK's. De volgorde van starten is denk ik altijd moeilijk te bepalen,wat je ook bedenkt.

8. frank
    Lid

Omdat ik al posten aan het inhalen was de vraagstelling bij de prijsuitreiking niet meegekregen.
    Loting lijkt me prima en de tussentijd van 4 minuten ook.

RSS feed voor dit topic

Reageer

Je moet inloggen om een bericht te plaatsen.