I-OL.nl | forum » Algemeen

mening gevraagd (2): categorie-indeling

(12 posts)
  • 11 maanden gestart door sadie
  • Laatste reactie van joke
  • poll: Bij welk deelnemersaantal categorieen samenvoegen?
    1 : (0 votes)
    2 : (1 votes)
    9 %
    3 : (4 votes)
    36 %
    4 : (3 votes)
    27 %
    Helemaal niet samenvoegen : (3 votes)
    27 %
  1. sadie
    Lid

Het volgende waar we als wedstrijdcommissie graag jullie mening over willen is de categorie-indeling. Aangezien we in Nederland met niet zoveel orienteerders zijn komt het nogal eens voor dat er maar weinig lopers per categorie deelnemen op een NK. Om toch medailles uit te kunnen reiken (volgens het reglement 1 bij 2/3 deelnemers, 2 bij 4/5 en 3 bij 6 of meer) hebben we er dit jaar voor gekozen om categorieen bij weinig deelname samen te voegen. Dit vooral ook om de competitie wat sterker te maken. Dit hebben we overigens alleen gedaan bij opeenvolgende categorieen die dezelfde route lopen en bij 3 of minder deelnemers. Volgens het wedstrijdreglement mag dit gewoon, graag jullie mening hierover bij welk deelnemersaantal jullie vinden dat categorieen samengevoegd moeten worden (1,2,3,4) of dat jullie vinden dat het helemaal niet samengevoegd mag worden ondanks dat er dan minder medailles uit te reiken zijn. Als het goed is volgt weer een Poll, alvast graag jullie mening en bedankt hiervoor!

Geplaatst 11 maanden geleden #
  2. Poll toegevoegd. Iedereen kan 1 maal stemmen.

3. Koen
    Moderator

Ik zat te twijfelen tussen 3 of 4, maar het lijkt mij dat grote categorieën alleen maar de competitie versterken en dat is natuurlijk het leukst!

4. Dorine
    Lid

Ik heb geantwoord 3, maar je moet wel zeker bij de oudste categorie kijken of dit wel eerlijk is. We worden namelijk allemaal ouder, en voor de ouderen onder ons kunnen ze niet meer winnen als ze met personen van 15 tot 20 jaar jonger moeten lopen. Dus ik denk dat het voor de H en D40-45, H en D50-55 geen probleem is, maar voor de H en D60 en ouder wel (net als dat je de jongeren niet samenvoegd is het misschien ook beter de ouderen niet samen te voegen. Ik weet niet hoe de ouderen erover denken. Maar ik denk dat het niet leuk is.

5. sadie
    Lid

Daar zat ik ook een beetje mee, over het algemeen gaat dat wel goed omdat zij toch een andere route lopen dus dan kan ik ze niet samenvoegen. Ligt denk ik ook aan het aantal deelnemers in die klasse, ik denk dat Frans bijvoorbeeld toch liever tegen iemand loopt dan tegen niemand ook al wint ie dan niet, maar als Jacob bijvoobeeld meedoet is het natuurlijk anders. Ik zal Frans persoonlijk eens vragen wat hij ervan vindt.

6. Christa
    Lid

Ik heb 4 gestemd en ben het helemaal met Koen eens. Bij de "oudjes" is er altijd onderling overleg, in welke categorie er ingeschreven wordt, juist omdat we graag concurrentie hebben. Natuurlijk kunnen categorieën alleen samengevoegd worden, als ze dezelfde route hebben. Dus ik ben helemaal voor samenvoegen!

7. clemens
    Lid

Ook een twijfel tussen 3 of 4 en ook gegaan voor de 4. Is er al eens overwogen om (misschien totdat de ol-sport in NL groter is) de categorie-indeling van de competitie ook te hanteren voor de NK's. Even afgezien van de jeugd (waar ook wel mogelijkheden zijn), kun je bij de volwassen denk ik wel komen tot een indeling: senioren (misschien t/m 39???), veteranen A, B en evt. C??? Hoe doen ze dit in Belgie bijvoorbeeld?
    Voor afgelopen NK had dit mogelijk geresulteerd in een Vet B van 17 personen bij de mannen (incl Belgen en bm-ers) en ook bij de dames hadden de D50 en 55 dan misschien bij elkaar gevoegd moeten/kunnen worden.
    Hoe hanteert de KNAU nu bijv. de categorie-indeling. Kunnen we hier als loop-sport niet bij aansluiten of lering trekken uit de door hun gemaakte keuze.

8. sadie
    Lid

ja inderdaad Clemens, dat had ik ook al overwogen, was t alleen vergeten erbij te zetten. Denk wel dat we de categorieen dan licht moeten aanpassen, nu is er namelijk geen DvetC en denk dat het wel eerlijk is om die apart te laten lopen vanaf een bepaalde leeftijd.

9. joke
    Lid

Ik ben ook voor samenvoegen, want dat bevorderd de competitie. D vetA (35-49) en vetB (50-64) lijkt me prima, ik denk dat vetC evt. bij 65 jaar kan beginnen?

10. frank
    Lid

Ik ben op zich al ongelukkig met het feit dat er een regeling is t.a.v. het aantal medailles per aantal deelnemers. Van mij mag dat weg. Als er categoriën zijn dan deel je medailles uit voor zover er deelnemers zijn, dus bij 3 , goud, zilver en brons. Het is ieders eigen keus of hij/zij voor medailles gaat of niet.
    Kies je voor 'lekker strijden' dan kies je voor een categorie waarin je dat denkt te kunnen doen; los van medaille-zucht.
    Dat betekent dan wel dat je m.i. bij het inschrijven op internet continue moet laten zien wie waar ingeschreven heeft.
    Dus in de poll kies ik voor niet samenvoegen, maar ieder de vrije keuze laten op welke manier hij/zij haar wedstrijd wil invullen.

11. frank
    Lid

Vergeet te vermelden dat ik een voorstander ben van ruime categoriën (voor Nederland), dus niet per 5 jaar, maar sen (21-35), vet A (35-50),B (50-65) ,C (+65)

12. joke
    Lid

Voor wat de medailles betreft ben ik het helemaal met Frank eens!

RSS feed voor dit topic

Reageer

Je moet inloggen om een bericht te plaatsen.